با گسترش ابزارهای هوش مصنوعی، موضوعی که بارها دربارۀ آن هشدار داده شد و می شود افت یا کاهش مهارت های تفکر نقادانه و یا تحلیلی ما آدماست
در جدیدترین تحقیق انجام شده پژوهشگران می خواستن بدونن بین دو گروه از دانشجویانی که برای پژوهش خودشون از چت جی پی تی و گوگل استفاده می کردند چه فرقی در میزان بار یا فشار شناختی، و کیفیت استدلالی اونها وجود داره
یافته های تحقیق نشون داد که اگرچه سرچ یا جستجوی با هوش مصنوعی یا همون چت جی پی تی میتونه فشار شناختی دانشجویان رو کم کنه اما باعث میشه تا مهارت تحلیلی و استدلال هاشون هم کاهش پیدا کنه
و البته قابل پیش بینی میتونست باشه چرا که در جستجوی مبتنی بر گوگل افراد مجبورن تا مقالات و منابع مختلف رو بررسی کنن اما هوش مصنوعی همه یافته ها بطور سازماندهی شده و یکجا در اختیار افراد قرار میده
با توجه به این پژوهش و پژوهش های مشابه ، و البته همانطور که قبل اشاره کردم مهمترین وظیفه و ماموریت نظام های آموزشی و تربیتی در ایران و جهان جلوگیری از تضعیف مهارت های فکری و در ادامه تقویت آن است.
دکتر عبدالله قاسم تبار عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی می باشد. او دورۀ کارشناسی خود را در دانشگاه شیراز در رشته تعلیم و تربیت کودکان گذارند. بعد از آن وارد مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ تکنولوژی آموزشی (علم آموزش و یادگیری) دانشگاه خوارزمی شد. دوره دکتری خود را هم در همین رشته در دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رساند. ایشان همچنین دورۀ تحقیقاتی خودش با موضوع انگیزه و یادگیری را در دانشگاه ژنو سوییس گذراند.
هیچ نظری ثبت نشده است