با اومدن چت جی پی تی که نمود بسیار واضح و شفاف از هوش مصنوعی بوده، شاید به جرات بشه گفت شاهد مهمترین و عمیق ترین نگرانی ها و خوشبینی های تاریخ در میان افراد مختلف هستیم
اما نگرانی ها و خوشبینی هاشون کدومان دقیقا؟
محققان در دانشگاه ملی سنگاپور برای پاسخ به این سوال اومدن حدود 4 میلیون توییت یا مطالبی که افراد در شبکه اجتماعی توییتر یا ایکس الان و در بازۀ زمانی سه ماه بعد از آغاز به کار چت جی پی تی رو بررسی کردن (+)
تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی نشون داد مهمترین نگرانی ها، دربارۀ اعتبار ChatGPT بودن (به عنوان مثال، خیالی بودن پاسخ ها یا واقعی نبودن اون ها، متضاد بودن پاسخ ها، دانش محدود، اشتباهات ساده). همچنین سوگیری ضمنی در پاسخ های تولید شده (مانند سوگیری سیاسی، سوگیری قومی و مذهبی)، بیکار شدن، و رعایت نشدن مالکیت اثر یا کپی شدن آثار مختلف علمی و هنری
و مهمترین خوشبینی ها اینا بودن:
پیشرفت در علم، نوآوری و فناوری، تولید محتوا ، کاربردش در آموزش (مانند نوشتن و پیشنهاد تمرین های موثر، طرح درس و نوشتن مقاله)، و استفاده شخصی مانند برنامه تمرینی ورزشی و برنامه غذایی بودن
واقعیت اینه که همیشه اینطوری بوده، با ظهور یک پدیده یا اختراع جدید یه عده نگران و بدیین میشن یه عده هم خوشحال و امیدوار. همانطور که ابزارها و ماشین های صنعتی اومدن عده ای بر این باور بودن دیگه کاری برای امرار معاش پیدا نخواهد شد و عده ای این ابزارها رو عاملی برای شکوفایی اقتصاد و زندگی میدونستن
اگرچه بر این باورم این اختراع واقعا متفاوت با بقیه. بخاطر اینکه این ابزار و ابزارهای مشابه مبتنی بر هوش مصنوعی در آینده نه چندان دور قادر به تصمیم گیری های انسان گونه خواهند و نگرانی ها بخصوص در ارتباط با بیکاری و مسائل اخلاقی درست بنظر می رسه و جای تامل داره. در این ارتباط یعنی بیکاری برخی کشورها مانند سوییس تقریبا از ده سال قبل به فکر تدوین قانونی با مضمون حمایت مالی برای بیکاری ناشی از فناوری ها بودن
به هر حال، بررسی مداوم دیدگاه، نگرانی و امیدهای افراد میتونه نقشه راه بهتری برای برنامه ریزی در زمینه های مختلف فراهم بکنن
دکتر عبدالله قاسم تبار عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی می باشد. او دورۀ کارشناسی خود را در دانشگاه شیراز در رشته تعلیم و تربیت کودکان گذارند. بعد از آن وارد مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ تکنولوژی آموزشی (علم آموزش و یادگیری) دانشگاه خوارزمی شد. دوره دکتری خود را هم در همین رشته در دانشگاه علامه طباطبایی به پایان رساند. ایشان همچنین دورۀ تحقیقاتی خودش با موضوع انگیزه و یادگیری را در دانشگاه ژنو سوییس گذراند.
هیچ نظری ثبت نشده است