دسته بندی ها


درک هیجان‌هایتان می‌تواند پاسخهای هیجانی بهتری را برای شما ایجاد کند.

برای درک این مسائل هیجانی رایج، نیاز دارید که بفهمید این هیجانات از کجا می‌آیند. دانستن و پذیرش علل آنها اولین گام برای بهتر شدن است و به شما کمک می‌کند که بر روی آن کار کنید.

مسائل هیجانی رایج

اگر با هر یک از این مسائل هیجانی رایج، حس همانندسازی دارید، ادامة مطالب را بخوانید. مهم است که بفهمید کجای کار اشتباه است تا بتوانید آنرا درست کنید:

  • سرکوب/انسداد هیجانی
  • انکار هیجانی
  • عدم کنترل هیجانی
  • شخصیت‌زدایی هیجانی
  • هیجانات متعارض
  • وابستگی هیجانی

سرکوب/انسداد هیجانی

سرکوب یک هیجان یعنی شما می‌دانید هیجان در حال رخ دادن است، اما نمی‌خواهید و یا نمی‌دانید چطور آن هیجان را ابراز کنید و درنتیجه آنرا تجربه نمی‌کنید. به نحوی، انسداد هیجانی یعنی شما هیجان خود را درک نمی‌کنید.

شما به این دلیل احساسات خود را سرکوب می‌کنید که فکر می‌کنید نباید آن احساسات را داشته باشید. این سردرگمی باعث می‌شود که آزادی هیجانی خود را از دست بدهید.

اگر شما ناراحتی یا خشم خود را ابراز نکنید، این هیجانات انباشته شده و مجبور می‌شوید که یک انفجار خشم را تجربه کنید.

انکار هیجانی

زمانیکه هیجانات خود را انکار می‌کنید و تظاهر می‌کنید که این هیجانات وجود ندارند، باعث می‌شود که هیجانات شما قوی‌تر شوند. این هیجانات می‌توانند به شما آسیب بزنند و این احتمال وجود دارد که خودتان هم آنرا نفهمید. ممکن است یک کمردرد خیلی بد به سراغ شما بیاید و دلیل آن هم هیجانات انباشته شده باشد.

عدم کنترل هیجانی

وقتی تفکرات خیلی بد به سر شما هجوم می‌آورند و احساس ناراحتی یا نگرانی می‌کنید، ممکن است دست به عمل ناگهانی زده و تصمیمات بدی بگیرید. هیجانات می‌توانند بهترین نیروهای شما را گرفته و کاری کنند که کنترل خود را از دست بدهید. عدم کنترل هیجانی می‌تواند پیامدهای بدی را داشته باشد.

شخصیت‌زدایی هیجانی

این مکانیسم دفاعی مانع از این می‌شود که از نظر هیجانی به شخص یا چیز دیگری متصل شوید، و مانند یک چاله در چرخه هیجانی کاری می‌کند که از آنچه در گذشته آزارتان داده است اجتناب کنید و نمی‌گذارد از زندگی لذت ببرید.

هیجانات متعارض

تعارض هیجانی شما را به سمت راه‌بند می‌برد. شناسایی این تعارضات می‌تواند کار سختی باشد زیرا این تعارضات مرئی و دیدنی نیستند و تنها می‌توان آنها را احساس کرد.

زندگی سیاه و سفید نیست. هیجانات نیز سیاه و سفید نیستند. اگر فکر می‌کنید که نمی‌توان همزمان بیش از یک هیجان را تجربه کرد، باید بدانید که این امکان وجود دارد. حتی می‌توان هیجانات را با هم ترکیب کرد!

وابستگی هیجانی

گاهی رها کردن و جدا شدن از احساسات گذشته کار سختی است. حتی بدتر از آن این است که گاهی این مسئله به وجود یک آسیب روانی حل نشده یا هیجانی منتهی می‌شود که به خوبی پردازش و هضم نشده است.

اگر سعی دارید که از گذشته فاصله بگیرید، مراقبة ذهن آگاهی می‌تواند مفید باشد.

منبع (+)

درباره نویسنده

گروه تولید محتوا
گروه تولید محتوا
شروع فعالیت از 1 سال پیش

دیدگاه جدید

نظرات

هیچ نظری ثبت نشده است